Dla nauczycieli informatyki
Podczas II semestru zajęć naszym zadaniem było przeprowadzenie (poprowadzenie) zajęć z informatyki w 10 Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Wspólnie z koleżanką wybraliśmy temat: "Funkcje w Pasclau".
Poniżej zamieściłem materiały do tych zajęć i własny komentarz.
-
konspekt zajęć (pdf )
-
prezentacja Power Point (pps )
-
programy realizowane z uczniami (pdf )
- gotowe programy .pas (zip )
Ocena kolegów i koleżanek z grupy (10 osób oceniających):
Oceniany aspekt | Suma Punktów | Średnia |
Poprawność rzeczowa (merytoryczna) lekcji
|
1.25 | 0.125 pkt |
Logiczny tok lekcji (zrozumiałe objaśnienia)
|
2.25 | 0.225 pkt |
Racjonalne wykorzystanie czasu lekcji (sprawność organizacyjna)
|
7.5 | 0.75 pkt |
Różnorodność wykorzystanych metod, form pracy i środków dydaktycznych
|
6.5 | 0.650 pkt |
Nawiązanie kontaktu z uczniami i aktywizowanie ich
|
6 | 0.600 pkt |
Troska nauczyciela o poprawność języka uczniów i zapisów na tablicy
|
1 | 0.100 pkt |
Dyscyplina uczniów, atmosfera na lekcji
|
5.5 | 0.550 pkt |
Nawiązanie do poprzedniego materiału
|
8 | 0.800 pkt |
SUMA | 38 | 3.8 pkt |
Własny komentarz:
Moim zdaniem podczas prowadzenia tej lekcji stres wziął górę. Mimo tego, iż byłem już po ponad 150 h praktyki pedagogicznej ciągłej z chemii. Niestety te dwa przedmioty bardzo różnią się od siebie. Przeprowadzonej lekcji nie mogę zaliczyć do źle przeprowadzonych, ale oczywiście były pewne mankamenty, które są odzwierciedlone w oceanach kolegów i koleżanek.
Dużym utrudnieniem podczas prowadzenia tej lekcji było to, że uczniowie w większości nie pamiętali, co było na ostatnich zajęciach. Nawet uczennica, której nieoceniony Michał tłumaczył większość zagadnień nic nie pamiętała tydzień później.
Kolejnym zadaniem było rozwiązanie zadania maturalnego ze stycznia 2006 roku. Ja wybrałem zadanie 6 - obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym.
Poniżej zamieściłem arkusze maturalne wraz ze schematami oceniania oraz moje rozwiązanie wspomnianego zadania.
Arkusze:
-
arkusz I - poziom rozszerzony (pdf )
- arkusz II - poziom rozszerzony (pdf )
Schematy oceniania
-
schemat oceniania arkusz I - p. rozszerzony (pdf )
-
schemat oceniania arkusz II - p. rozszerzony (pdf )
Rozwiązanie wybranego zadania:
-
zad 6 arkusz kalkulacyjny (zip )
Komentarz do zadania (instrukcja jak je wykonać):
Jak wcześniej wspomniałem opracowałem rozwiązanie zadania z arkusza II - poziom rozszerzony. Punkty jakie nalezy wykonać, aby otrzymac poprawny wynik to:
-
Na początek należy wczytać dane do arkusza z pliku pracownicy.txt (dołączony do rozwiązania zadania).
-
Po wczytaniu, należy ustawić odpowiednie formatowanie danych na: np. czas, 13:30 w menu formatuj komórki. Następnie tworzymy kolumnę, w której sumujemy liczbę przepracowanych godzin ustawiając odpowiednie formatowanie.
- Liczbę nadgodzin obliczamy odejmując liczbę godzin pracy od liczby wymagalnych godzin. W tym przypadku należy użyć funkcji jeżeli, która w przypadku gdy wyliczona liczba będzie ujemna zwróci 0, ponieważ nie zawsze każdy pracownik musiał mieć nagdziny (mógł pracowac krócej). Musimy, aby odejmowane liczby były tego samego formatu.
-
Następnie staż pracy obliczamy formułą: DATA.RÓŻNICA(B2;$E$18;"y"), która oblicza tylko lata (y).
-
Aby obliczyć premię, należy zliczyć pełne nagdziny. W tym celu rozłożyłem nadgodziny na tekst, wyciągając tylko godziny, a następnie przekonwertowałem na wartość odpowiednimi formułami: TEKST i WARTOŚĆ.
- Kolejnym etapem jest obliczenie płacy dla każdego pracownika i sporządzenie wykresu.
Kolejnym zadaniem było przeprowadzenie zajęć dla kolegów z grupy. Ja reazliowałem wykład o temacie: " HTML, edytory, formularze, CSS ". Poniżej umieszczam materiały z tych zajęć.
1. Wykład reazliowałem według kolejności slajdów w prezentacji Power Point (pdf )
2. Przykładowe portfolio omawiane na wykładzie: pobierz (pdf )
3. Omawiane dwa programy, którymi możemy zastąpić wbudowany w system Notatnik:
- Notatnik.exe (exe ) Notepad2.exe (exe )
4. Strona, z której można pobrać omawiany program ezHTML.
Ocena kolegów i koleżanek z grupy (8 osób oceniających):
Oceniany aspekt | Suma Punktów | Średnia |
Poprawność rzeczowa (merytoryczna) wykładu
|
3.5 | 0.438 pkt |
Logiczny tok wykładu (zrozumiałe objaśnienia)
|
6.5 | 0.813 pkt |
Struktura wykładu (najważniejsze punkty, ułatwienie zrozumienia i notowania)
|
4.25 | 0.531 pkt |
Różnorodność wykorzystanych środków (slajdy, schematy, tabele, ilustracje)
|
4.8 | 0.6 pkt |
Sprawność organizacyjna przy korzystaniu z komputera
|
8 | 1 pkt |
Sposób mówienia (głośność, tempo, dykcja, intonacja, kontakt ze słuchaczami)
|
5.4 | 0.675 pkt |
SUMA | 32.45 | 4.06 pkt |
Własny komentarz:
Końcowa ocena mojego wykładu wystawiona przez kolegów i koleżanki (4.06/6), pokrywa się z moją osobistą oceną. Wykład przeprowadziłem sprawnie bez większych problemów. Jednak wskazany błąd przez słuchaczy był bezpodstawny. Nie umiem wyjaśnić, dlaczego nie broniłem się, tylko przyjąłem odgórnie, że na slajdzie mam błąd w indentyfikatorze. Po sprawdzeniu i upewnieniu się, mogę stwierdzić, że żadnego błędu nie ma. Zapewne ocena końcowa wykładu wzrosłaby. Poza tym w logicznym toku wykładu nic bym nie zmienił, może poza ilością tekstu na slajdach, ale jak zauważono był on czytelny. Podczas prowadzenia padało wiele pytań o definicje, czy taka może być, jak ją zmienić. Wiele osób wprowadziłoby więcej szczegółów. Moim zdaniem tak jak to zrobiłem, jest wystarczające. Nie zapominajmy, że to są uczniowie liceum, a my już w większości studentami IV i V roku. Nam jest o wiele łatwiej coś skojarzyć i zastosować. Za bardzo dobrą uwagę uważam to, że przydałoby się więcej przykładów. To fakt, że lepiej się zapamiętuje widząc od razu przykład.