Studia
Chyba sama nazwa wyjaśnia co robiłem na tym przedmiocie. BHP, BHP i jeszcze raz BHP. Wykład strasznie nudny... Jedynie 4-godzinna pracownia komputerowa i laboratorium podtrzymało sens chodzenia na ten przedmiot.
Aby zacząć jakąkolwiek pracę w laboratorium chemicznym należy zapoznać się z regulaminem pracowni i ewentualnym postępowaniem w przypadku zagrożenia lub jakiegoś wypadku. Dla przykładu umieściłem:
- regulamin pracowni chemicznej: pobierz (pdf 49 KB)
- instrukcja postępownia w przypadku zagrożenia lub wypadku na pracowni: pobierz (pdf 59 KB)
Moim zadaniem było opracowanie bezpiecznego otrzymania Tlenku miedzi (I) Cu2O. Tzn. znaleźć wszystkie możliwe zagrożenie podczas pracy z odczynnikami, zrobić etykietę i napisać sprawozdanie.
Treść ćwiczenia:
W zlewce o poj. 250 cm3 chłodzonej lodem umieścić przesączona mieszaniną
roztworów 5,5 g krystalicznego siarczanu miedzi(II) CuSO4.5H2O w 50 cm3
wody i 2,5g chlorowodorku hydroksyloaminy NH3(OH)Cl w ok. 12 cm3 wody.
Do mieszanego roztworu ochłodzonego do 0oC, powoli dodać zimny r-r 5 g
wodorotlenku potasowego w 75cm3 wody. Wytrącony czerwono żółty surowy
tlenek po ok. 30 min. Zdekantować i przemyć czterokrotnie wodą zakwaszoną
kwasem solnym, następnie wodą, aż r-r myjący nie będzię zawierał jonów
siarczanowych i chlorkowych. Osad odsączyc, przemyć alkoholem etylowym i
eterem, wysuszyć i zważyć. Zapisac równanie reakcji, obliczyć wydajność w
przeliczeniu na ilosc użytego siarczanu miedzi i wraz z opracowanym
sprawozdaniem oddać osobie prowadzącej zajęcia.
Do pobrania umieściłem wszystkie możliwe materiały jakie znalazłem o tych odczynnikach, opis oznaczeń R i S, etykietę i sprawozdanie. Może ktoś z tego skorzysta. Polecenia (treści zadań) zapisane są w formacie pdf. pobierz (zip 725 KB)